Vés al contingut
7 febrer 2020

Promoure l'ús responsable de les tecnologies

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) estan fortament esteses en tots els àmbits de la societat. Ens permeten comunicar-nos sense que la distància sigui una barrera, accedir amb rapidesa a gran nombre de fonts d’informació i de recursos, autogestionar l’aprenentatge i enfortir determinades habilitats. No obstant, també poden comportar molts perjudicis si s’utilitzen malament o se n’abusa.

La ciberadicció  

Passar molt temps usant la tecnologia no és sinònim de ser addicte. Es considera que la persona té una relació patològica amb les TIC quan aquesta conducta provoca conseqüències a la seva vida i entorn, interferint en les responsabilitats i en les relacions familiars i socials.

Segons s’indica des de diferents portals promotors del bon ús de la tecnologia, com Pantallasamigas o Sobrepantalles.net, els senyals d’alarma serien:

  •  Creixement progressiu del temps dedicat a l’ús de les TIC (televisió, videojocs, mòbils, internet…) per poder sentir-se satisfet.
  •  Tendència a l’aïllament familiar i social, amb pèrdua d’interès per realitzar altres activitats.
  •  Baix rendiment laboral o escolar
  •  Necessitat compulsiva d’estar connectat
  •  Canvis en l’estat d’ànim, com mal humor, irritabilitat, ansietat o tristesa, si l’activitat que es desitja no es pot portar a terme i alleujament quan es pot tornar a realitzar.
  •  Creixement progressiu de la despesa feta en tecnologia, per sobre de les possibilitats econòmiques.
  •  Augment del secretisme relacionat amb el fet de connectar-se, jugar o xatejar

Eines per a la prevenció

Es considera que els adolescents són el col·lectiu amb major risc de desenvolupar ciberaddicció. En aquesta etapa de la vida augmenta la influència de l’entorn i, avui dia, tant les seves relacions socials com l’oci es canalitzen a través de les tecnologies.

Per prevenir que puguin desenvolupar aquest trastorn és clau el paper dels docents i, molt especialment, de les famílies ja des de la infància. Es recomana crear espais i oportunitats per parlar amb ells i fomentar la reflexió sobre aspectes lligats a la gestió del temps, la protecció de la privacitat o els drets propis i dels altres. El psicòleg especialista en addiccions en joves Jordi Bernabeu assegura que la millor estratègia de prevenció per aplicar a casa consisteix en escoltar i comunicar-nos amb els nostres fills des d’un punt de vista positiu, procurant no fer sempre valoracions negatives de l’ús d’internet. Per exemple, enlloc de dir “no et connectis a l’habitació” podem dir “vine a connectar-te al menjador que així ens veiem” . Segons aquest expert, la millor estratègia no passa per prohibir, sinó que cal establir unes normes clares d'ús.

Alguns consells concrets són:

  •  Facilitar la pràctica d’activitats d’oci, especialment les que es duen a terme fora de casa. Diversificar les activitats evita que el menor centri tota la seva atenció en les tecnologies i l’ajuda a que nodreixi la seva vida.
  •  Pactar i fixar límits de temps i pautes d’ús, sempre tenint en compte l’edat i particularitats de cadascú.
  •  Situar l’ordinador, la consola i altres aparells a les zones comuns de la casa.
  •  Educar en l’ús correcte de les tecnologies. Acompanyar-los quan s’inicien, parlar dels possibles riscos, escoltar-los i ensenyar bones conductes.
  •  Afavorir la comunicació i la confiança, sense entrar en judicis, per tal que sàpiguen que poden comptar amb els pares sempre que tinguin un problema.

Finalment, cal remarcar la importància de ser un bon exemple. Hem d’aconseguir que les tecnologies estiguin al servei de les nostres vides i no pas el contrari.

Des de Dipsalut, a través del programa Sigues tu, promovem l’ús responsable de les TIC. Posem a la vostra disposició nombrosos recursos per afavorir-ne un ús racional.