EL SERVEI LOCAL DE TELEASISTÈNCIA REFORÇA EL PROTOCOL DE TEMPERATURES EXTREMES DAVANT L'ONADA DE CALOR
Segons les recomanacions del Pla operatiu per prevenir els efectes de la calor sobre la salut (POCS) Estiu de 2023, dins els col·lectius de risc i que cal protegir especialment davant les onades de calor hi ha les persones majors de 75 anys.
Actualment, al nostre Servei Local de Teleasistència hi ha 9.842 usuaris i usuàries d’aquesta franja d’edat, sobre un total de 11.345, el que representa el 86’75%.
També cal destacar que el 49’9% d’aquestes persones usuàries més grans de 75 anys viuen soles i que el 19’3% tenen algun grau de dependència, concretament 1.906 persones.
Les recomanacions per reduir les conseqüències negatives de les altes temperatures en la salut de les persones grans i/o amb malalties cròniques que es traslladen amb especial intensitat aquests dies als usuaris del Servei són:
- Evitar sortir al carrer a les hores de més calor, entre les 12 h i les 17 h.
- Protegir-se del sol amb barrets i amb crema.
- Vestir roba lleugera i de colors clars.
- Buscar l’ombra i procurar passar estones en espais frescos o climatitzats.
- Reposar amb freqüència i evitar tasques que requereixin esforç físic.
- Beure aigua (de 6 a 8 gots al dia).
- Evitar l’alcohol, les begudes ensucrades i la cafeïna.
- Menjar lleuger i procurant que no sigui molt calent.
- Mantenir la casa fresca, abaixant les persianes de dia.
- Aprofitar que a la nit baixen les temperatures per pujar-les i ventilar tota la llar.
- Refrescar l’ambient amb ventiladors o aire condicionat quan apreti més la calor.
Els professionals del Servei Local de teleassistència demanen que se’ls contacti de seguida (prement el botó vermell del penjoll o la polsera) si es nota algun d’aquests símptomes:
- Mal de cap intens, mareig, nàusees o vòmits.
- Debilitat o desorientació.
- Pell molt calenta, vermella i seca.
- Temperatura massa alta o massa baixa.
- Pols arrítmic.
- Rampes a les extremitats.
Els Servei està actiu les 24 hores. A casa, és important portar el penjoll o la polsera sempre a sobre; també per dutxar-se (es pot mullar) i per dormir. D'aquesta manera es pot alertar de seguida en cas de caigudes o altres incidents.
Cal recordar que, a més d’atendre emergències que puguin patir les persones usuàries, el Servei local de Teleassistència és eminentment preventiu i, amb accions com aquestes, vetlla pel dia a dia de les persones usuàries.
Dipsalut, l'Organisme Autònom de Salut Pública de la Diputació de Girona, proveeix el Servei local de Teleassistència, juntament amb els municipis de la demarcació de Girona, els Consells Comarcals i els Consorcis d’Acció Social.