Vés al contingut
7 setembre 2022

Actuar davant les violències

Des del «Sigues tu» iniciem el nou curs escolar amb energia i entusiasme i alhora amb certa preocupació amb relació a les violències (auto infligides, masclisme, racisme, LGBTI-fòbia, capacitisme, grassofòbia, ...), que detectem, i de vegades rebem en primera persona, als centres educatius, i que no deixa de ser un reflex del què passa en els altres contextos de la nostra societat.

En molts casos la violència passa desapercebuda i fins i tot està normalitzada. Tal com afirma la doctora en psicologia Fina Sainz, vivim en una societat patriarcal i maltractant basada en la desigualtat, les relacions de poder i la submissió. Aquesta autora reivindica el “bon tracte” en les relacions i proposa fomentar la cooperació i introduir valors com la solidaritat i el respecte a la diversitat. 

Un error força generalitzat és confondre conflicte amb violència i utilitzar aquests dos mots com a sinònims. Aquesta concepció del conflicte, com quelcom negatiu i a extingir, fa gairebé impossible promoure la cultura de la pau i la cooperació. Segons Paco Gascón (Càtedra Unesco), cal buscar espais per educar (i educar-nos) en el conflicte i ajudar als infants i persones joves a desenvolupar estratègies que els permetin resoldre els conflictes amb major creativitat i satisfacció.

Segons el TERMCAT, "la violència és un abús de força o de poder, intencionat o no, de fet o com a amenaça, contra un mateix, una altra persona, grup o comunitat, que causa o té moltes probabilitats de causar una lesió, dany psicològic, trastorn del desenvolupament, privació o la mort". Per tant, hi ha moltes formes i manifestacions de la violència i, el fet que no hi hagi intenció de fer mal, no la fa menys dolorosa.

La teoria de la interseccionalitat (Kimberlé Crenshaw, 1989) explica com les diferents categories socials (el gènere, la classe social, l’ètnia...) estan interrelacionades i poden donar lloc a una doble o triple discriminació. Aquesta teoria sosté que tots els prejudicis basats en la intolerància (sexisme, racisme, homofòbia…) no actuen de forma independent, sinó que donen lloc a un sistema global d’opressió. Així doncs, és important també prendre consciència dels privilegis i adonar-nos que tothom pot exercir violència en algun moment. Les persones ocupem diferents posicions de poder de forma simultània, així per exemple, una dona blanca sense discapacitat pot patir masclisme i l’alhora tenir comportaments racistes.

En aquest sentit, és crucial promoure la cultura de la pau i les cures a tots els nivells, no només a dins de l’aula o a l’espai d’esbarjo amb l’alumnat, sinó entre l’equip docent, les famílies, el personal administratiu, les professionals externes... Ja que, tot sovint, resulta més fàcil posar el focus exclusivament en l’alumnat que ampliar-lo cap a la mateixa estructura, dinàmiques, cohesió d’equip i lideratges del centre. 

Per aquests motius, des del «Sigues tu», posem a l’abast dels centres educatius participants en el programa els recursos següents:

- Formació pels equips docents de diferents temàtiques relacionades amb la diversitat i la gestió del conflicte (diversitat cultural, afectivitat i sexualitat, conflictes i processos restauratius...)

- Teatre a l’aula per abordar a través de les arts escèniques aspectes com: la gestió de les emocions, la prevenció de la violència de gènere...

- Suport per part de l’equip tècnic per abordar algunes de les situacions violentes que es poden produir a l’aula. A tall d’exemple, en aquest document trobareu un itinerari per treballar la cohesió i la diversitat funcional (primària) i una dinàmica de solució de problemes a l’aula (secundària), que s’han elaborat a partir de la demanda de dos centres educatius participants al programa.

-Propostes al voltant dels Dies mundials; per conèixer amb més profunditat algunes de les problemàtiques socials i reptes de la societat actual. Com a exemple, el 10 de setembre que és el de la prevenció de suïcidis.

- Recursos d’aula que podeu ordenar per temàtica i per nivell: ciberassetjament, violència masclista, interculturalitat, dol i pèrdues...

Conscients de la dificultat de la tasca docent, la voluntat de l’equip humà del «Sigues tu» és acompanyar i donar suport per no deixar passar les violències que es produeixen als centres educatius, contribuint a posar-hi consciència i a abordar-les de la millor manera possible.