Vés al contingut
16 març 2020

Gestionar les emocions en moments com el que vivim

Davant d’aquesta crisi sanitària, experimentem emocions que ens poden generar un profund malestar. És important entendre què ens passa i com podem gestionar-les per tal que no perjudiquin la nostra salut i perquè puguem contribuir a frenar la propagació del nou virus. 

Què podem sentir?

  • Por: és un mecanisme adaptatiu que ens ajuda en la nostra vida diària. Gràcies a la por podem identificar els perills, però un excés ens paralitza.
  • Ansietat: ens neguitegen les situacions incertes, però aquesta resposta emocional ens prepara per fer-hi front amb més garanties d’èxit. No obstant, cal gestionar-la perquè no ens bloquegi.
  • Vulnerabilitat: prendre consciència que som vulnerables ens ajuda a valorar més el que tenim.
  • Impotència: apareix quan no està a les nostres mans canviar una situació. Aprendre a gestionar-la ens fa persones més fortes 
  • Frustració: és una reacció normal quan les coses no surten com voldríem. Una bona regulació de la frustració ens fa més flexibles.
  • Contrarietat: enfadar-nos dificulta resoldre els problemes. No obstant, si transformem les queixes o les crítiques en accions que contribueixin a millorar la situació, el resultat serà postitiu. 
  • Què podem fer gestionar aquestes emocions?
  • Evitar l’excés d’informació i les fonts sensacionalistes. Informar-nos dels riscos reals i de les mesures preventives a través de fonts fiables és imprescindible, però estar en contacte permanent amb notícies vinculades amb el tema ens pot provocar una infointoxicació i agreujar el malestar i la por. 
  • Respectar les normes de prevenció i control que emeten les autoritats sanitàries. Només les de fonts oficials, com el Departament de Salut o l' Agencia de Salut Pública de Catalunya
  • Compartir els sentiments i les inquietuds amb les persones que ens estimen i que estimem. Ens ajudarà a esvair el malestar.
  • Desconnectar cada dia una estona realitzant activitats plaents.
  • Entendre que és una situació excepcional i temporal ens farà menys feixucs els inconvenients que comporta aquesta situació.
  • Evitar alimentar la desinformació. No difondre rumors i informacions dubtoses i no criticar sense motiu suficient, així ajudarem a fer més forta la nostra comunitat
  • Mantenir els hàbits saludables realitzant activitat física (hi ha moltes formes de fer-ne, encara que estiguem tancats a casa) i mantenint una alimentació equilibrada. També és important dormir les hores necessàries i alimentar la nostra ment, consumint cultura. Com sempre, cal evitar l'alcohol i altres drogues, com poden ser els tranquil·litzants.

COM PODEM AJUDAR A MILLORAR LA SITUACIÓ?

  • Sent solidaris: una càrrega suportada entre totes les persones és molt menor. No som illes, vivim en comunitat. Tampoc som ni hem de ser agents passius. Totes i cadascuna de les nostres accions tenen efectes. Si ajudem els altres també ens estem ajudant a nosaltres mateixos.
  • Corresponsabilitzant-nos: tots podem aportar el nostre gra de sorra, que ajudarà a millorar la situació.
  • Tenint confiança: complint les recomanacions i les mesures preventives que se’ns transmetin. Els professionals que hi estan treballant saben el que es fan. 
  • Sent cívics: no alimentar l’alarma social difonent rumors o informacions no contrastades. Ajudant en allò que puguem i procurant enfortir la nostra comunitat.
  • Sent respectuosos i empàtics amb les necessitats dels altres. Hem d'entendre que el nostre benestar depèn del benestar de l'altre i actuar en conseqüència. 
  • Sent comprensius: cal ser tolerants amb les mesures excepcionals que s’apliquen.

Aquesta crisi ens torna a mostrar la importància de la solidaritat i de la corresponsabilitat. Hem de tenir cura dels altres per poder-nos protegir a nosaltres mateixos. I ens hem de recolzar, donar-nos suport, per afrontar aquesta situació de la millor manera possible.