Vés al contingut

Salut ambiental

Pt11

Suport a la gestió dels riscos derivats de la presència del Mosquit Tigre (Aedes albopictus)

Introducció

El mosquit tigre es va detectar per primer cop a Catalunya l’any 2004. Des de llavors, seguint el mateix model d’expansió que en altres països, s’ha estès pràcticament arreu del territori. 

En la lluita contra la seva expansió, són tan importants les mesures de vigilància i control que s’impulsen des de les administracions i es duen a terme als espais públics, com les actituds individuals dels ciutadans que eliminen les zones de cria als espais privats. Cal recordar que només dos de cada deu dels possibles punts de cria del mosquit tigre es troben a l’espai públic. 

Per aquest motiu, el suport de Dipsalut en la lluita contra el mosquit tigre inclou, des dels inicis, els dos espais. Les campanyes de sensibilització ciutadana i el projecte educatiu a les escoles, són exemples d’accions adreçades a la reducció de la densitat de l’insecte als espais privats. L’atenció de situacions d’alerta comunicades pels ajuntaments, i la realització de 169 cartografies dels possibles punts de cria als municipis són exemples d’accions de control de la població de l’insecte als espais públics.

L’any 2010, la Generalitat va crear la Comissió Interinstitucional per a la Prevenció i Control del Mosquit Tigre a Catalunya, que va passar a assumir el lideratge i a elaborar l’estratègia per a la lluita contra l’insecte. Llavors s’estableix que la presència del mosquit tigre s’ha de considerar com una plaga urbana i que la lluita contra aquesta és competència dels ajuntaments.

La rellevància del control dels mosquits, a banda de les molèsties que ocasionen les seves picades, rau en la capacitat que tenen de provocar importants brots de malalties tropicals emergents, les arbovirosis. Per evitar-ho, el Departament de Salut fa activar el sistema de vigilància epidemiològica quan detecta una persona sospitosa de patir-ne una. Aquest sistema suposa la realització d’una inspecció entomològica.  L’objectiu de la inspecció és evitar que la persona sospitosa de patir la malaltia sigui picada per un mosquit tigre i, que aquest, la pugui transmetre després picant a una persona sana. Es fa: determinant la quantitat de mosquits tigre i les seves larves dins d’un determinat radi al voltant de la vivenda, lloc de la feina o llocs on ha estat persona afectada durant el període virèmic, i recomanant les accions que des dels municipis s’han d’emprendre per eliminar-los. 

No obstant això, el paper preventiu dels municipis en el control de la transmissió d’aquestes malalties, també, és clau, en el sentit que cal fer les aplicacions de larvicida en els embornals abans no es detecti una persona sospitosa d’aquestes malalties.

Fins a setembre de 2024, Dipsalut ha donat suport a 27 municipis, que van rebre l’avís de l’alerta epidemiològica, realitzant-los 34 inspeccions entomològiques. Dels casos reportats, que han estat 38, 32 eren importats de persones que havien viatjat a països on les arbovirosis hi són endèmiques, i 6 eren autòctons, les persones no hi havien viatjat. D'aquests casos, 14 han resultats positius a la malaltia de Dengue, 11 han estat negatius i 13 casos queden pendents de confirmar. Remarcar que els 6 casos autòctons han acabat tots essent resultats negatius a la malaltia. A 23 dels municipis inspeccionats s'ha hagut de revisar el tractament dels embornals amb larvicida, a 17 s'hi ha hagut de reforçar la sensibilització a la població, i a 7 municipis no ha calgut fer-hi cap acció. 

L'any 2024, s’ha constatat que el mosquit tigre està establert a 198 municipis gironins. S’ha actuat en 21 incidències comunicades per part dels ajuntaments (menys que l'any anterior). S’ha realitzat el projecte educatiu a 151 escoles, on han participat 5.084 alumnes i també s'ha dut a terme “El mosquit tigre al casal” a 3 casals municipals. 

Objectius

  • Dotar els ajuntaments i el seu personal de les eines, el coneixement i la formació suficients per poder dur a terme la lluita antilarvària als espais públics.
  • Establir sistemes de control de la població de mosquit tigre que en dificultin la propagació.
  • Informar i sensibilitzar la població sobre conductes adreçades a impedir l’expansió del mosquit tigre i a reduir-ne la densitat.

Destinataris

Aquest programa s’adreça als ajuntaments dels municipis amb presència consolidada de mosquit tigre.

Accions

Les accions incloses al programa responen a tres eixos principals d’actuació:

  • Assessorament, formació i capacitació tècnica als ajuntaments:
    • Assessorament en relació amb la redacció d’una ordenança municipal.
    • Eines per a una gestió eficient del programa: cartografia de possibles punts de cria, assessorament tècnic i formació cívica i ambiental, i avaluació de controls antilarvaris.
  • Informació, difusió i sensibilització de la població:
    • Programa educatiu a escolars.
    • Campanyes informatives als mitjans de comunicació.
    • Accions pedagògiques i de sensibilització.
    • Creació d’una xarxa de voluntaris per conèixer l’activitat de mosquits adults al municipi.
  • Vigilància i coordinació:
    • Accions de vigilància entomològica per conèixer l’expansió del mosquit i la densitat de població existent i per coordinar les accions de lluita necessàries.

Desenvolupament de les accions

  • Cartografia: els municipis poden sol·licitar la cartografia del municipi o noves zones sense cartografiar dels punts de cria en espai públic. Un cop elaborada, es fa una sessió tècnica per lliurar-la a l'ajuntament i explicar la informació recollida. 
  • Calendari d’actuacions: el proveïdor del programa es posa en contacte amb els interlocutors municipals per establir el calendari. Els municipis que vulguin dirigir-se al Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i del Baix Ter per explicar la seva situació i que es puguin valorar les actuacions que cal desenvolupar poden fer-ho per telèfon (972 451 231) o per correu electrònic (info@mosquitigregirona.cat).
  • Dossier tècnic: s’elabora un dossier tècnic amb les actuacions dutes a terme als municipis i els seus resultats. Aquestes dades s’inclouran a la memòria anual d’actuacions del programa.
  • Projecte educatiu: el Servei de Control de Mosquits es posa en contacte amb els centres escolars per oferir-los el projecte educatiu, que es durà a terme a tots els centres que el sol·licitin. 

Normativa

  • Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya.
  • Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya.
  • Llei 18/2009, de 22 d’octubre, de salut pública.

Cost i finançament

Programa de servei finançat íntegrament per Dipsalut. És, per tant, gratuït per als ajuntaments.

Detalls de la sol·licitud

Els ajuntaments que volen la cartografia dels punts de cria dels embornals han de fer la sol·licitud específica via SIMSAP. 

Al llarg de l'any, també es desenvolupen altres accions que es duen a terme amb el Servei Control de Mosquit amb petició expressa a ells, i un cop realitzades a final d'any es pot consultar la memòria anual d’actuacions, on es recull les actuacions dutes a terme durant l’any i alhora es poden consultar els resultats de Catàlegs anteriors dins del SIMSAP.