Vés al contingut
17 març 2016

Anna Loste i Cristina Bota: «Per prendre bones decisions en salut, hem d’entrenar habilitats com l’empatia o l’assertivitat»

La comunicació interpersonal, l’empatia, l’assertivitat… L’Anna Loste i la Cristina Bota enumeren sense titubejar les deu habilitats per a la vida reconegudes per l’Organització Mundial de la Salut com les capacitats psicosocials bàsiques que ajuden les persones a prendre bones decisions en salut i a la vida. Gràcies a la seva feina –L’Anna des de Dipsalut i La Cristina des de la Fundació Catalana de l’Esplai- contribueixen a fer possible que 20.000 alumnes gironins entrenin aquestes deu habilitats a l’aula a través del programa “Sigues Tu” impulsat per l’Organisme de Salut Pública de la Diputació.

Habilitats per a la vida… Què s’amaga darrere aquest concepte?

Anna Loste: Quan parlem d’habilitats per a la vida ens estem referint a unes capacitats psicosocials que ens ajuden a prendre bones decisions en salut i a la vida. L’Organització Mundial de la Salut parla d’aquestes deu habilitats bàsiques: la comunicació interpersonal, l’assertivitat i la negociació, l’empatia, la cooperació i el treball en equip, el lideratge/defensa d’interessos, la presa de decisions, la resolució de problemes, el pensament crític, el control intern, l’autoestima i la gestió emocional i de l’estrès. A Dipsalut partim de l’enfocament que la salut no és només l’absència de malaltia sinó que inclou aspectes psicològics, socials i també espirituals. Des d’aquesta visió neix el programa “Sigues Tu” des d’on impulsem l’entrenament de les deu habilitats per a la vida a les escoles.

Dipsalut proposa l’entrenament de les habilitats a l’aula. Com ho fa?

Cristina Bota: Conèixer les habilitats per a la vida no és suficient per prendre bones decisions. Cal entrenar-les. Avui en dia, per exemple, tothom pot trobar informació sobre què és un bon estil de vida. Amb això no n’hi ha prou. S’ha de voler accedir a la informació i voler fer un canvi. Per això, cal un entrenament i gràcies al programa “Sigues Tu” aquesta tasca es pot fer als centres educatius.

Com s’entrena l’autoconeixement o l’esperit crític?

A.L. : El programa “Sigues Tu” planteja treballar les habilitats al llarg del curs amb materials que aconsegueixin motivar els alumnes. A primària, es treballa a través d’un àlbum de cromos on es presenten diferents situacions a l’escola, al barri i a la família que permeten treballar les habilitats per a la vida i els hàbits saludables. A secundària, s’usen les vivències d’un grup de nois i noies amb els quals els adolescents es poden sentir identificats. A partir d’aquestes vivències es treballen les habilitats per a la vida a través de quatre eixos temàtics: les addiccions, la sexualitat i l’afectivitat, la convivència i la participació.

C.B.: A secundària s’ofereixen diverses dinàmiques per entrenar cadascuna d’aquestes habilitats. Per entrenar l’autoconeixement es proposa als alumnes que pensin com es veuen ells mateixos o quins trets afloren quan estan amb la família o quan estan amb els amics… i després es proposa als alumnes que preguntin a alguns companys de l’aula: “com creus que sóc jo?” per saber què pensen els altres d’un mateix.

Les habilitats es poden aprendre per separat?

C.B.: No, totes les habilitats estan relacionades!

A.L: Sempre diem: no agafis una habilitat, agafa-les totes! Com podríem prendre decisions, per exemple, si no ens coneixem bé? Sempre ens hem d’imaginar les habilitats per a la vida en forma de xarxa.