Vés al contingut

Promoció de la salut, benestar i atenció a les persones

Introducció

Està demostrat que els factors socials i econòmics expliquen la majoria de les diferències en salut innecessàries, injustes i evitables.  De la mateixa manera, la Convenció dels Drets de la Infància de Nacions Unides reconeix que els infants han de gaudir del nivell de salut més alt possible des del punt de vista físic, mental, espiritual, moral i social. En aquest sentit, les administracions públiques han de desplegar les estratègies necessàries per garantir l’acompliment d’aquests drets.

L’escola i l’institut no són espais neutres, sinó que les desigualtats socials es reprodueixen dins els centres educatius i afecten l’alumnat. Els infants i joves hi passen gran part del temps i, per tant, és important promoure ambients escolars positius, protectors i saludables. De la mateixa manera, les famílies actuals s’enfronten a un context de reptes, incerteses i canvis en el qual es fa palesa la necessitat d’oferir-los un acompanyament des de les polítiques públiques. Per fer-ho, hem de tenir en compte tota la comunitat educativa i desenvolupar una metodologia participativa basada en l’apoderament individual i comunitari.

D’acord amb l’Organització Mundial de la Salut (OMS), les habilitats per a la vida són un factor clau en la capacitat de les persones per gestionar la seva vida, la seva salut i la capacitat per relacionar-se amb l’entorn i influir-hi. Algunes d’aquestes destreses considerades com a bàsiques són: l’autoestima, la negociació i el rebuig, l’empatia, el treball en equip, la gestió de les emocions o el pensament crític.

Diferents investigacions han posat en relleu la relació entre aquestes habilitats i els estils de vida saludables. Per exemple, es retarda l’inici del consum de tabac, alcohol i altres drogues, promouen relacions afectives més saludables, i ajuden a controlar la ira i a reduir l’assetjament escolar. Per altra banda, s’ha demostrat que aquells infants i joves en situació de vulnerabilitat social i econòmica tenen menys recursos i oportunitats de desenvolupar-les, la qual cosa provoca una situació d’iniquitat que cal revertir.

De la mateixa manera, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) s’incorporen tant en el marc conceptual com en les accions i les propostes d’aquest programa. Es facilita que l’alumnat, les famílies i la comunitat educativa valorin la diversitat i incorporin una cultura de justícia social i desenvolupament sostenible. 

Així doncs, el programa “Sigues tu: eines i actius per a la salut” facilita l’aprenentatge de les deu habilitats bàsiques per a la vida i els ODS promovent estils de vida saludables i respectuosos amb l’entorn. Mitjançant una estratègia d’universalisme proporcional, els recursos es reparteixen de forma equitativa entre els centres educatius en funció de les seves necessitats, oferint als docents i a les famílies les eines per dur-ho a terme.
 

Objectius

  • Promoure el desenvolupament de les capacitats dels infants i les persones joves per tal que puguin afrontar de forma positiva els desafiaments de la vida quotidiana tenint en compte els recursos planetaris i l'equitat. Concretament, l’adquisició d’eines que facilitin la gestió dels estils de vida i l’afrontament dels determinants de la salut.
  • Promoure la incorporació als centres educatius d’un treball transversal d’educació i promoció per la salut i contribuir així a assolir el major grau de benestar i equitat possibles, respectant els límits naturals de la terra.  
  • Promoure la coordinació i cooperació entre els centres educatius i les entitats, les famílies, els organismes i els recursos de la comunitat.

Destinataris

Tots els ajuntaments de la demarcació de Girona que tinguin com a mínim un centre educatiu (Infantil, Primària, Secundària, Programes de formació i Inserció, Centres d’Educació Especial o Centres de Formació de persones Adultes).

Persones beneficiàries:

  • Alumnat d’infantil i de primària (d'I3 a 6è)
  • Alumnat de secundària (1r, 2n, 3r i 4t de l’ESO)
  • Alumnat de Programes de Formació i Inserció i Centres d’Adults
  • Alumnat dels centres d’educació especial
  • Equip educatiu dels centres participants i altres professionals de la comunitat educativa.

Desenvolupament de les accions

El Sigues tu desenvolupa, als centres educatius, una proposta de treball transversal d’educació per a la salut que inclou processos de formació per alumnat i docents.

Continguts

Es treballa la salut en base a diferents temàtiques, com per exemple:

Consums (pensament crític, responsabilitat social i envers l’entorn, tabac alcohol i altres drogues, presa de decisions...)

Afectivitat i sexualitat (diversitat sexual i de gènere, relacions afectives, autoestima, gestió de les emocions i sentiments...)

Convivència (entorns saludables, prevenció de l’assetjament, respecte a la diversitat, inclusió i antiracisme, cohesió de grup, relacions de poder, participació, comunicació assertiva, resolució de conflictes...)

Materials

El programa inclou material pedagògic per infants i docents. El material per treballar a l’aula, arriba a les escoles que l’hagin sol·licitat a principi de curs. Des del web del programa (siguestu.cat) també es pot accedir a diferents recursos que s’adeqüen a cada nivell educatiu i públic destinatari.

Metodologia

Es duu a terme una metodologia activa, vivencial i adaptada a la realitat social i a cada context, que té en compte els coneixements previs i els interessos de les persones participants.

Suport als centres educatius

Una professional de l’equip tècnic de Sigues tu facilita la implementació del projecte al centre educatiu i dona suport a l’equip docent, especialment als tutors i tutores, que són els que han d’executar-lo. Es recomana que el programa formi part del projecte educatiu del centre i que es nomeni una persona de l’escola que se’n faci responsable. Per facilitar-ne la implementació, algunes de les sessions amb l’alumnat estan conduïdes directament per professionals de l’equip tècnic del Sigues tu.

D’acord amb les característiques de l’alumnat, es planteja una proposta ajustada a la realitat del centre educatiu:

- Recurs per a infantil i primària. El programa s’implementa de manera contínua i s’adapta a les hores de tutoria perquè els tutors i les tutores puguin adequar-lo a la seva programació d’aula.

- Recurs per a ESO, programes de formació i inserció i centres d’adults. El programa es desenvolupa de manera contínua i s’adapta a les hores de tutoria. Són entre 10 i 20 sessions per curs, que es programen d’acord amb la planificació del centre.

Catàleg de recursos de teatre

Els centres que fan el programa tindran a la seva disposició un catàleg de recursos teatrals. Aquestes activitats contribueixen a reforçar la intervenció pedagògica del programa. Estan dirigides per professionals de les arts escèniques i es duen a terme a l’aula. Tenen com a objectiu cohesionar el grup i treballar les habilitats per a la vida de manera amena i divertida a partir de diferents temes de salut com, per exemple, consums, igualtat de gènere o gestió de les emocions.

Cost i finançament

Programa de servei finançat íntegrament per Dipsalut.

Formació

El programa ofereix un pla de formació per a docents que inclou:

  • Formació inicial (de dues hores) al centre educatiu per explicar la filosofia, la metodologia, els serveis i els materials inclosos en el programa. En cas que s’hagi participat en el Sigues tu en anys anteriors, la formació s’adaptarà a les necessitats específiques del centre.
  • Formació continuada per aprofundir en els fonaments teòrics i els continguts del programa i establir sinergies entre els docents participants. Aquesta formació podrà ser a distància (individual) i/o presencial a les instal·lacions del centre educatiu corresponent.

Tota la formació és gratuïta i, en el cas de la formació continuada per docents, està acreditada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Podeu obtenir-ne tota la informació consultant el web del programa Sigues tu (www.siguestu.cat)

Detalls de la sol·licitud

L’han de sol·licitar els ajuntaments perquè es desenvolupi als centres educatius del municipi que hagin comunicat la seva voluntat de participar-hi. La sol·licitud és per al curs 2024/25. L’ajuntament ha d’indicar la relació de centres del municipi interessats en el programa i el nombre aproximat de grups i alumnes que el durien a terme. La sol·licitud del servei s’ha de   sempre en resposta a la demanda del centre educatiu de la població.

Dipsalut donarà resposta a les sol·licituds fins a esgotar el crèdit pressupostari previst. Tenen prioritat els que presentin factors socioeconòmics desfavorables. 

Cal recordar que des del SIMSAP també es pot fer el seguiment de totes les accions que es realitzen als centre educatius en el marc d’aquest programa. A més, es poden consultar els resultats de Catàlegs anteriors.

Web

Us informem que el programa "Sigues tu" diposa d'una web pròpia amb tota la informació i recursos per treballar les habilitats per a la vida a l'aula.