El Servei Local de Telassistència tanca l’any amb 7.298 usuaris
El Servei Local de Teleassistència Domiciliària de Dipsalut ha tancat el 2016 amb 7.298 persones usuàries en el conjunt de la demarcació de Girona. Això significa un creixement de 554 usuaris respecte l’any anterior.
Amb aquesta prestació, s’ha donat cobertura al 6,38% de la població de més de 65 anys de les comarques gironines. Es tracta d’un augment en la cobertura del 0,49% respecte el 2015.
El servei s’ha prestat a persones residents a 215 dels 222 municipis de la demarcació. Els territoris amb una major cobertura han estat la Garrotxa (9,88%), el Gironès (8,06%) i el Ripollès (7,98%). La comarca amb menys cobertura ha estat La Selva (2,76%).
Pel que fa al perfil dels usuaris, un 78,42% (5.723) són dones, mentre que el 21,58% (1.575) corresponen a homes. En relació a l’edat, el 83% de les persones ateses tenen més de 80 anys. El 9% són persones d’entre 75 i 79 anys i el 5%, d’entre 65 i 74 anys d’edat. Només un 1% dels usuaris tenen menys de 65 anys. La majoria, un 57,31%, viuen sols.
Si ens fixem en el grau d’autonomia, el 64% en tenen un alt grau, és a dir, no necessiten ajuda per a dur a terme les activitats més bàsiques del seu dia a dia. El 33% sí requereixen d’aquesta ajuda i el 3%, no gaudeix d’autonomia.
Com se sol·licita i què és el Servei Local de Teleassistència?
Es demana a través dels serveis socials dels ajuntaments gironins, que s’encarreguen de valorar la situació de cadascú i la necessitat del servei i, si s’escau, en tramiten la sol•licitud. A partir d’aquí, professionals del servei visiten el domicili de l’interessat, l’informen de tots els detalls i instal·len els dispositius.
Es tracta d’un servei públic d’atenció domiciliària que permet millorar l’autonomia de les persones grans que viuen soles o passen moltes hores soles. Aporta més qualitat de vida als usuaris en oferir-los seguretat, companyia i atenció permanent les 24 hores i els 365 dies de l’any. L’ofereixen Dipsalut- l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona- conjuntament amb els Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social i ajuntaments de la demarcació.
Els usuaris porten un penjoll que es connecta al telèfon fix i que té una cobertura d’uns 80 metres. Si pateixen una caiguda o qualsevol altre incident, han de prémer el botó que hi ha enmig del penjoll. Immediatament, el centre d’atenció del servei rep l’alerta, identifica l’usuari, mira de contactar-hi i, segons l’emergència de la que es pugui tractar, avisa els serveis mèdics, els familiars o desplaça els seus professionals fins al domicili.
A casa de l’usuari també s’hi poden instal·lar uns dispositius de seguretat que alerten automàticament si es detecten condicions anòmales com fum, gas, o falta de moviment dins la casa.
El servei, però, no es limita a atendre emergències sinó que ofereix un tracte personalitzat. Periòdicament es realitzen trucades i visites de seguiment per comprovar l’estat i les condicions en què viu la persona o, simplement, per conversar i ajudar a combatre situacions de soledat. També es dóna un cop de mà en activitats quotidianes com prendre’s adequadament la medicació.
Aquest 2016, el servei ha tingut un cost total d’1 milió 300 mil euros. El 41,25% ha estat aportat per l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona. La resta ha anat a càrrec dels Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social, municipis de la demarcació i de les aportacions dels usuaris.
Per més informació sobre el balanç del 2016 del Servei, cliqueu aquí.