Vés al contingut
13 febrer 2023

Enganxats a les pantalles?

Segons un estudi d'Unicef, dut a terme amb una mostra de més de 50.000 estudiants d’ESO de diferents punts de l’estat espanyol el 2021, un de cada tres adolescents fa un ús problemàtic d'internet i un de cada cinc podria estar enganxat als videojocs.

Altres dades d’interès recollides són que prop del 32% dels enquestats passen més de cinc hores al dia connectats o que el 60% no se separa del mòbil ni mentre dorm. A més, constata que a l’entorn del 25% ha sentit por, angoixa, exclusió o discriminació a conseqüència de les xarxes socials.

Evidències com aquestes preocupen, tant a docents com a famílies. Mostren que, massa sovint, es fa un ús inadequat de les anomenades Tecnologies de la Relació, la Informació i la Comunicació (TRIC). Aquests mals usos poden encadenar nombrosos problemes per a la salut, tant física (falta de son, problemes de visió, posturals…), com psicològica i emocional (identitat, estrès, autoestima…), social (pertinença, connexió amb els iguals, privacitat…) i espiritual (sentit de les relacions, activitats significatives…). Tampoc pot oblidar-se la dimensió planetària, donat que les TRIC tenen una important petjada ecològica. I tot això sense entrar en l’exposició a perills com el grooming (ciberseducció de menors), el ciberassetjament o la suplantació d’identitat.

Per prevenir-ho, cal desenvolupar estratègies des de la infància i de manera sostinguda. En aquesta línia, el “Sigues tu” ha incorporat, aquest curs 2022/23, un ”Itinerari de pantalles” per a primària i un, per a secundària. Ambdues propostes pedagògiques consten de quatre sessions a l’aula, desenvolupades per l’equip tècnic del programa i pels mestres (habitualment els tutors de cada classe). Cada sessió, tant de l’itinerari per a primària (pensat per a 5è i 6è) com del de secundària (1r i 2n d’ESO), se centra en un àmbit determinat. La primera és sobre la identitat. La segueixen les centrades en les relacions, l’ús i a abús i la visió crítica. S’hi desenvolupen activitats, com dinàmiques de grup i debats, que generen espais de reflexió sobre l’ús que l’alumnat fa de les pantalles i les relacions que es produeixen a través d’aquestes. I s’hi proporciona informació i recursos perquè cadascú pugui prendre decisions més conscients sobre l’ús que fa de les pantalles. Cap de les activitats inclou l’ús de suports digitals, precisament per reduir el nombre d’hores que els alumnes s’hi exposen i per mostrar que hi ha alternatives.

Les tècniques del programa “Sigues tu”, Anna Loste i Elena Soler, expliquen que “la proposta pedagògica no se centra exclusivament en els riscos, sinó que també té presents les potencialitats dels entorns digitals, com l’aprenentatge cooperatiu i les estratègies de cerca d’informació o la vinculació amb els iguals”. Remarquen que “es tracta de promoure el sentit crític i passar del control extern a l’autocontrol”. A més, “s’hi fomenten les alternatives als entorns digitals. Perquè quan un adolescent té una vida rica, deixa menys espai per a les pantalles”.

L’itinerari de pantalles també té en compte la necessitat de diferenciar quan les pantalles són un problema en ell mateix i quan -com passa en molts casos- són només un símptoma d’una altra problemàtica que cal abordar.

Aquesta proposta pedagògica es complementa amb recursos addicionals com l’elaboració d’un especial d’un diari sobre els entorns digitals, pel que l’alumnat ha de dur a terme entrevistes a persones del seu entorn, així com tasca de recerca i de reflexió en grup. O el taller teatral “Qui té a qui?, que promou la reflexió a l’entorn de qüestions com fins on som capaços d’arribar per aconseguir likes a les xarxes o perquè ens angoixa estar sense el mòbil o sense internet.

La feina amb les famílies

A banda de l’itinerari per a pantalles i de la feina continuada d’educació per a la salut que es fa a les aules, el “Sigues tu, en família” també aborda aquesta qüestió amb mares, pares i altres tutors.

Ho fa proporcionant habilitats parentals i estratègies de criança positiva en les sessions (presencials i en línia) del “Com parlar als infants” (basades en el llibre “Com parlar als infants perquè escoltin i com escoltar perquè parlin” de l'Adele Faber i l'Elaine Mazlish). I, de manera més concreta, en les “càpsules” forma 
tives temàtiques. Se’n fan d’específiques sobre la relació d’infants, adolescents i joves amb els entorns digitals i sobre com treballar-ho en família.