El Servei Local de Telassistència tanca l’any amb 7.298 usuaris
El Servei Local de Teleassistència Domiciliària de Dipsalut ha tancat el 2016 amb 7.298 persones usuàries en el conjunt de la demarcació de Girona. Això significa un creixement de 554 usuaris respecte l’any anterior.
Amb aquesta prestació, s’ha donat cobertura al 6,38% de la població de més de 65 anys de les comarques gironines. Es tracta d’un augment en la cobertura del 0,49% respecte el 2015.
El servei s’ha prestat a persones residents a 215 dels 222 municipis de la demarcació. Els territoris amb una major cobertura han estat la Garrotxa (9,88%), el Gironès (8,06%) i el Ripollès (7,98%). La comarca amb menys cobertura ha estat La Selva (2,76%).
Pel que fa al perfil dels usuaris, un 78,42% (5.723) són dones, mentre que el 21,58% (1.575) corresponen a homes. En relació a l’edat, el 83% de les persones ateses tenen més de 80 anys. El 9% són persones d’entre 75 i 79 anys i el 5%, d’entre 65 i 74 anys d’edat. Només un 1% dels usuaris tenen menys de 65 anys. La majoria, un 57,31%, viuen sols.
Si ens fixem en el grau d’autonomia, el 64% en tenen un alt grau, és a dir, no necessiten ajuda per a dur a terme les activitats més bàsiques del seu dia a dia. El 33% sí requereixen d’aquesta ajuda i el 3%, no gaudeix d’autonomia.
Durant el 2016 s’ha rebut un total de 1.808 noves sol·licituds del servei; 118 més que l’any anterior. S’ha instal·lat els aparells de teleassistència a 1.446 d’aquestes persones.
Com se sol·licita i què és el Servei Local de Teleassistència?
Es demana a través dels serveis socials dels ajuntaments gironins, que s’encarreguen de valorar la situació de cadascú i la necessitat del servei i, si s’escau, en tramiten la sol•licitud. A partir d’aquí, professionals del servei visiten el domicili de l’interessat, l’informen de tots els detalls i instal•len els dispositius.
Es tracta d’un servei públic d’atenció domiciliària que permet millorar l’autonomia de les persones grans que viuen soles o passen moltes hores soles. Aporta més qualitat de vida als usuaris en oferir-los seguretat, companyia i atenció permanent les 24 hores i els 365 dies de l’any. L’ofereixen Dipsalut- l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona- conjuntament amb els Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social i ajuntaments de la demarcació.
Els usuaris porten un penjoll que es connecta al telèfon fix i que té una cobertura d’uns 80 metres. Si pateixen una caiguda o qualsevol altre incident, han de prémer el botó que hi ha enmig del penjoll. Immediatament, el centre d’atenció del servei rep l’alerta, identifica l’usuari, mira de contactar-hi i, segons l’emergència de la que es pugui tractar, avisa els serveis mèdics, els familiars o desplaça els seus professionals fins al domicili.
A casa de l’usuari també s’hi poden instal·lar uns dispositius de seguretat que alerten automàticament si es detecten condicions anòmales com fum, gas, o falta de moviment dins la casa.
El servei, però, no es limita a atendre emergències sinó que ofereix un tracte personalitzat. Periòdicament es realitzen trucades i visites de seguiment per comprovar l’estat i les condicions en què viu la persona o, simplement, per conversar i ajudar a combatre situacions de soledat. També es dóna un cop de mà en activitats quotidianes com prendre’s adequadament la medicació.
Aquest 2016, el servei ha tingut un cost total d’1 milió 300 mil euros. El 41,25% ha estat aportat per l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona. La resta ha anat a càrrec dels Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social, municipis de la demarcació i de les aportacions dels usuaris.
Prop de 216.000 trucades i 6.600 emergències
Aquest 2016, des del centre d’atenció del Servei Local de Teleassistència de Dipsalut s’ha gestionat 215.848 trucades. Es tracta de 957 més que el 2015. D’aquestes, més de la meitat les acostumen a realitzar els treballadors als avis i àvies, per fer-los el seguiment. 67.200 les han dut a terme els usuaris. Vora 2.400 han estat trucades automàtiques, dels detectors que es posen a les llars.
Actualment hi ha instal•lats 224 d’aquests detectors. Es posen a les cases de persones amb importants limitacions físiques, incidències domèstiques freqüents i menys xarxa social. L’objectiu és detectar ràpidament riscos sobre la salut dels usuaris o riscos a la llar i permetre que, si ho desitgen, aquestes persones puguin continuar residint a casa seva amb seguretat.
La memòria anual del servei indica que, aquest 2016, s’ha atès un total de 6.590 emergències arreu de la demarcació. Més de la meitat (3.857), sanitàries, és a dir, situacions de perill per a la salut de la persona que han requerit mobilitzar recursos sanitaris públics. 1.528 emergències han estat per problemes socials.
Pel que fa a visites domiciliàries, se n’ha dut a terme un total de 13.735. La majoria d’elles han estat per fer el seguiment rutinari dels usuaris.
Aquest 2016 també s’ha implantat 11 penjolls adaptats. Es tracta d’un tipus especial de dispositiu dissenyat per a persones que no poden fer el moviment de pinça correctament i que, per tant, tenen dificultats per prémer el botó del penjoll estàndard. També es compta amb uns aparells especials adaptats a persones amb dificultats de comunicació. Permeten el contacte de l’usuari amb el centre d’atenció– per mitjà d’un telèfon mòbil intel·ligent- a través de pictogrames i la selecció de missatges predeterminats.
A més, el darrer any s’ha posat en ús 14 terminals de teleassistència mòbil. Es tracta d’aparells de la mida d’un telèfon mòbil que incorporen GPS, de manera que els usuaris que tenen una vida més activa fora de casa poden demanar ajuda des de qualsevol lloc amb cobertura via satèl•lit. Des del centre d’atenció poden conèixer en tot moment la seva localització i enviar l’ajuda on es necessiti.
NOTA: Adjuntem imatges d’una visita de seguiment i d’una de les usuàries amb el penjoll del Servei Local de Teleassistència Domiciliària.
Per més informació:
Noemí Guillem, Difusió de Dipsalut
972 41 47 20 – 699 01 27 87
nguillem@dipsalut.cat