Educació intercultural
El 21 de març se celebra el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Discriminació Racial. Aquesta efemèride té el seu origen en la matança de manifestants contra l'apartheid a Sharpeville (Sud-àfrica), l'any 1960. Tot i que s'ha deixat enrere algunes pràctiques racistes, moltes altres continuen plenament vigents arreu. El marc internacional comú no és obstacle perquè moltes persones i comunitats continuïn patint injustícies derivades del racisme i la xenofòbia, que afecten totes les esferes i oportunitats al llarg de la vida, incloses les relacionades amb la salut. L’evidència en el camp de la promoció de la salut (OMS 2008) demostra que condicionen substancialment la seva salut, ja que influeixen en el seu poder, prestigi i accés als recursos.
A aquestes injustícies, se'n sumen altres, que donen lloc a múltiples discriminacions. És l'anomenada "interseccionalitat" (Kimberlé Crenshaw, 1989): teoria que sosté que els prejudicis no actuen de forma independent, sinó que donen lloc a un sistema global d'opressió (per exemple: ser dona, negra i pobra). I a les discriminacions evidents, cal sumar-hi aquelles més subtils, les “micro-agressions racials” (Fleras, 2016), així com la negació habitual -per part de les persones que estan en la situació privilegiada- que s'estan produint comportaments racistes. Una eina important per tranformar aquesta realitat és l'educació intercultural i per a la convivència que es duu a terme als centres educatius. Tal com proposa el Protocol contra les conductes d'odi i xenofòbia del Departament d'Educació, des de l'acció tutorial és important abordar el tema a través d'aquestes estratègies:
- Promovent l'empatia envers els col·lectius que pateixen aquesta discriminació.
- Identificant i reconduint conductes de discriminació com el menyspreu, la infravaloració, els insults i burles, l’exclusió, les amenaces i les agressions físiques, la intimidació i l’assetjament.
- Desfent idees falses associades a l’origen ètnic, que alimenten conductes d’odi i discriminació (les persones que venen de fora ens prenen la feina, no s’adapten als nostres costums o ens imposen la seva cultura, viuen de les subvencions o delinqueixen).
- Potenciant el reconeixement a la diferència i la riquesa de la diversitat cultural.
Per tal de donar suport a aquesta tasca educativa que esteu duent a terme els i les docents i equips directius, des del “Sigues tu” us proposem alguns recursos per treballar aquests continguts:
Per infantil:
Per primària:
Per secundària:
Aquesta proposta, i els recursos que l’acompanyen, també poden servir per treballar-ho a casa, reflexionant en família. Per obtenir més informació sobre aquest tema, dirigiu-vos al web del programa «Sigues tu».
Enllaços
- marc internacional comú
- “micro-agressions racials”
- Protocol contra les conductes d'odi i xenofòbia del Departament d'Educació
- “Sigues tu”
- Conte Les quatre cantonades de no res
- Dinàmiques de cohesió de grup i acceptació
- Vídeo Ningú és normal
- Vídeo Migropolis
- Vídeo Càmera oculta
- Vídeo Tot allò que compartim
- Dinàmica Refugi subterrani
- Per obtenir més informació