Recursos pedagògics per treballar la salut emocional dels infants i les famílies
Aquest directori d'activitats també s'ha enviat als centres educatius, per tal que el comparteixin amb les mares i pares.
L'objectiu és donar continuïtat, en la mesura del possible, a l'educació en competències emocionals i estils de vida saludables que, habitualment, es duu a terme a les escoles i a través dels tallers per a famílies.
- Per informar els infants sobre la situació actual:
- . Conte El Mussol i el coronavirus. Explica què és el COVID 19, perquè es diu així, què provoca, com es transmet, com ens podem protegi, per què és important quedar-se a casa?...
- Per preparar un horari amb diferents activitats lúdiques alhora que educatives:
- Per treballar l'autoconeixement i l'autoestima:
- . Dinàmica "la meva essència" : ens ajuda a entrenar la consciència i l’autoconeixement dels infants. Per fer-ho els demanarem que reflexionin sobre el que els agrada d'ells mateixos, amb què s'ho passen bé o de què se senten orgullosos, amb l'objectiu de desenvolupar una autoestima positiva.
- .Dinàmica “el meu arbre” : ens permet treballar, a través del dibuix d'un arbre, la consciència sobre com som, quines habilitats o capacitats destaquem en nosaltres, què hem aconseguit. De la mateixa manera, podem ajudar els infants a descobrir noves capacitats de les que no eren conscients.
-Per al reconeixement i gestió dels sentiments i les emocions:
- . Esquitxa emocions amb la Bleda: aquesta sèrie de vídeos estan pensats per poder treballar les diferents emocions amb nenes i nens de primària. Tenen l'objectiu d'ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.
- .Dinàmica “endevinar emocions”: proposa una sèrie de situacions. L’infant ha de representar l'emoció què creu que es desperta en cada cas. Pot ajudar-nos a identificar i reconèixer, a través del joc, les emocions que sentim en situacions quotidianes.
- .Recull de músiques classificades per les emocions que transmetenens poden servir per jugar amb els infants a endevinar a quina emoció correspon cada música i debatre si hi estan d’acord.
-Maneig de la tensió i l'estrès:
- .Taula de moviments amb música permet practicar la consciència corporal i la gestió de les tensions i l’estrès amb els infants, en família. Són poc més de 7 minuts per divertir-nos d’allò més.
- . Fabricar el pot de la calma es tracta de fer una activitat artística i creativa que, a la vegada ,ens permeti posar en pràctica tècniques de relaxació.
-Comunicació interpersonal:
- .Curtmetratge Cuerdas: va guanyar un premi Goya l’any 2014. Explica la especial història d'amistat entre un nen i una nena. Pot ajudar-nos a reflexionar amb els infants sobre la importància d'apreciar la diversitat dels éssers humans i les diferents maneres possibles de comunicar-nos.
- .Contes en directe: l’Albert de Gra de Sorra -que va col·laborar amb el “Sigues tu” fent un espectacle d’emocions a les escoles el curs passat- ens ofereix contes de bona nit, en directe per tota la família. Sessions: Divendres 20 a les 20h (La Rinxols d’Or en versió pròpia), Dissabte 21 a les 20h (Els portadors d’estrelles) i Diumenge 22 a les 20h. Heu d’entrar a Instagram Live i buscar el compte Gra de Sorra.
- . Com parlar als infants: la Julia Mateo, experta en comunicació respectuosa, està fent unes accions a xarxes socials per acompanyar les famílies durant el confinament. En fa una cada dia, de dilluns a divendres a les 19:00 h. Cal entrar a Instagram Live i buscar el compte comohablaratushijos.
-Negociació i rebuig:
- . Podem fer "el joc del boli" per entrenar la comunicació assertiva. En parelles, haurem d’intentar que l’altre es quedi un bolígraf, podrem utilitzar tots els arguments que vulguem per fer-ho. Posteriorment ens canviarem els papers. Llavors reflexionarem sobre el que hem sentit i pensat en una o altra posició promovent els comportaments més assertius.
-Empatia:
- . Conte El Cazo de Lorenzo. Explica la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet experimentar empatia, reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen algun tipus de discriminació.
-Col·laboració i treball en equip:
- .Dinàmica "la torre d’espagueti" consisteix a construir, en família, una torre, el més alta possible, amb només 3 materials: 20 espagueti, celo i un tros de corda . Ens permet experimentar el treball en equip per assolir un objectiu comú.
-Advocació i defensa:
- .Us proposem que els infants facin un dibuix, un eslògan o algun altre material explicant la importància de quedar-se a casa per prevenir el contagi del Coronavirus i penjar-lo a la finestra, a les xarxes socials...Més endavant, quan tornin a l’escola o a quedar amb els amics, també els podran compartir. Activitats com aquesta ens ajuden a treballar la capacitat d'implicar-se en una causa, de mantenir una actitud constructiva vers el conflicte i la capacitat d’influència i de persuasió per incidir en la millora del bé comú i generar canvis.Us deixem també un recull d’imatges inspiradores, que ens poden ajudar a debatre amb els infants.
-Presa de decisions i solució de problemes:
- .Dinàmica “Resolem problemes en família”. Podreu posar en pràctica la presa de decisions i solucions de problemes per a resoldre els conflictes del dia a dia i pactar rutines a casa. Especialment indicada per establir i consensuar el que farem durant aquests dies de confinament a casa.
- .El joc “cerquem el tresor” és una espècie de gimcana, és a dir que cal trobar un objecte, que a més pot ser un premi per qui el trobi; com una bossa de crispetes o una xocolatina. Ajudarà als infants a treballar el pensament lògic i la resolució de problemes de forma lúdica.
-Pensament crític:
- .Vídeo Canviem el conte (a partir de 9 anys) Permet reflexionar sobre les temàtiques d’alguns contes clàssics, sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència masclista
Al web del programa, hi trobareu més opcions. Tot i que algunes estan originalment pensades per dur-se a terme a l'aula, es poden adaptar fàcilment per fer a casa.
"Sigues tu, eines i actius per a la salut" és un programa dissenyat per entrenar les habilitats per a la vida d’infants i adolescents i per promoure estils de vida saludables. Es duu a terme a escoles, instituts i altres centres educatius de la demarcació. També té una branca dirigida a les famílies, enfocada a la criança positiva.
Amb motiu de la pandèmia actual pel COVID-19, el treball continuat a les aules i les sessions per a les famílies s'han suspès temporalment. No obstant, des del programa, es continua fent feina tant amb els equips docents com amb la resta de col·laboradors. L'objectiu és que l'entrenament de les destreses psicosocials no s'aturi. Amb aquesta intenció, s'ha identificat i catalogat un seguit de recursos que permeten treballar les competències emocionals a casa, en família, de manera senzilla i lúdica, i sense necessitat de tenir coneixements previs sobre el tema.
Cal recordar que les habilitats per a la vida són aquelles destreses psicosocials (com, per exemple, la capacitat de resoldre problemes, la de treballar en equip o la de gestionar les emocions) que complementen i optimitzen la intel·ligència i els coneixements. S'ha demostrat que desenvolupar-les és clau per prendre bones decisions tant en matèria de salut com en la vida en general, així com per afrontar de manera positiva i poder resoldre els desafiaments de la vida quotidiana. L'Organització Mundial de la Salut en destaca 10, considerades bàsiques. Tot seguit, les detallem:
+ CLASSIFICACIÓ DE LES 10 HABILITATSPER A LA VIDA
- Habilitats d'afrontament i autogestió
Autoestima i control intern: Desenvolupar autoconfiança i autoconsciència, descobrir gustos, disgustos, talents, debilitats i oportunitats pròpies per autoconstruir-se. És, també, la capacitat per definir objectius i autoavaluar-se; vol dir construir sentit sobre nosaltres mateixos, sobre les altres persones i sobre el món en què vivim.
Maneig dels sentiments i les emocions: Aprendre a navegar en el món de les emocions i els sentiments per aconseguir una «sintonia» més gran amb el món afectiu propi i amb el de les altres persones. Descobrir com reaccionem davant el plaer, l'alegria, la tristesa, la ira o la injustícia ... permetre que la raó intervingui per identificar què ens impulsa i què ens paralitza.
Maneig de la tensió i l'estrès: Identificar oportunament les fonts de tensió i estrès en la vida quotidiana, saber reconèixer-ne les diferents manifestacions i trobar eines per eliminar-les o contrarestar-les d’una manera saludable. És aprendre a donar el millor d’un mateix en cada moment en comptes de mantenir-se en un auto-judici permanent. És saber aturar-se i relaxar-se a temps.
- Habilitats interpersonals i de comunicació
Comunicació interpersonal: Inclou tant la comunicació verbal com la no verbal i l’escolta activa. Ens serveix per establir relacions basades en el respecte i benestar mutu, que permetin l'autenticitat de les parts i així ser capaç de conservar relacions significatives, així com de posar fi o transformar les que impedeixen el creixement personal.
Negociació i rebuig: Escoltar la pròpia veu per expressar amb claredat, i de la manera apropiada, el que se sent, pensa o necessita. Fer-ho en el moment adequat, de forma assertiva: sense imposar, ignorar, manipular ni agredir ningú. Ser capaç d’argumentar una postura o una crítica encara que contradigui el que diuen altres persones.
Empatia: Connectar amb l’altra persona per escoltar, i comprendre les seves necessitats, per donar-li resposta d’una manera solidària, d’acord amb les circumstàncies. Implica ser capaç de reconèixer que la pròpia forma de pensar és només una més, no l'única i la correcta.
Col·laboració i treball en equip: Ser capaç de treballar i cooperar amb els altres de forma respectuosa i essent conscient de les capacitats d’un mateix, tot confiant en les de l’altre. Compartir estratègies i assumir responsabilitats de lideratge per contribuir a l’assoliment d’un objectiu compartit.
Advocació i defensa: Ser capaç d’entusiasmar-se per una causa i mantenir una actitud constructiva vers el conflicte. Actuar amb flexibilitat per crear aliances amb altres persones i fer servir la capacitat d’influència i de persuasió per incidir en la millora del bé comú i generar canvi.
- Habilitats de presa de decisions i de pensament crític
Presa de decisions i solució de problemes: Avaluar diferents alternatives tenint en compte les necessitats, els criteris i les conseqüències de les decisions no només per a la pròpia vida, sinó també per a l’aliena. Suposa tenir capacitat d’anàlisi en funció de les emocions, les actituds, els valors i la motivació propis i tenint en compte als altres. Decidir és assumir la responsabilitat de transformar les circumstàncies en què vivim. També suposa pensar solucions alternatives als problemes de forma creativa.
Pensament crític: Ser capaç de desenvolupar un punt de vista personal, documentat i reflexionat per arribar a conclusions pròpies sobre la realitat personal i social. Qüestionar-se i qüestionar per comprendre i enfortir la diversitat de pensament. La persona crítica es pregunta, investiga i no accepta les coses d’una manera crèdula.