Notícies

 

«Els psicolòlegs d’emergències oferim suport i ajuda a les persones quan més ho necessiten»

Jordi Frau. Psicòleg

25/02/2016

«Els psicolòlegs d’emergències oferim suport i ajuda a les persones quan més ho necessiten»

En Jordi Frau es dedica a la Psicologia d’emergències des de fa quasi dues dècades. Des del 2010, a més, encapçala l’equip del Servei d’Emergències Psicològiques de Dipsalut, l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona.

La feina d'en Jordi Frau consisteix a ajudar les persones que acaben de patir una situació traumàtica, en el mateix lloc dels fets. La immediatesa és clau en el seu dia a dia. Per això, no se separa mai del seu telèfon mòbil. En qualsevol moment pot rebre una trucada que activi el programa.

 

-El telèfon d’emergències t’acompanya a tot arreu.
Sí. Les emergències succeeixen a qualsevol hora del dia. Per això, el “Programa de suport i atenció psicològica en situacions d’emergència al municipi” de Dipsalut està sempre operatiu i es pot activar en qualsevol moment: les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.


-Què és una emergència psicològica?

El Servei d’Emergències Psicològiques de Dipsalut pot intervenir, per exemple, en casos de morts sobtades i amb alt potencial traumàtic, especialment de nens o adolescents; accidents de trànsit; accidents laborals o accidents durant la pràctica d’algun esport, entre d’altres. També es pot activar el servei quan es produeix un delicte violent, inclosos els casos de violència sexual, quan hi ha un accident amb múltiples víctimes o una gran emergència. Un altre dels àmbits del servei consisteix a oferir suport als professionals dels diferents equips d’emergències (policies, bombers, sanitaris...) que intervenen en aquest tipus de situacions per ajudar-los a gestionar millor la pressió a la qual es veuen sotmesos sovint a causa de la seva difícil tasca.


-En què consisteix el servei que ofereix Dipsalut?
L’objectiu del programa és posar a disposició de tots els municipis de la demarcació de Girona un servei especialitzat d’atenció psicològica davant situacions d’emergència, per oferir suport i assistència a les víctimes en el mateix lloc on han succeït el fet i amb la màxima immediatesa possible.


-Qui pot activar aquest servei?

Poden sol·licitar l’activació del servei els alcaldes i alcaldesses; els regidors a qui s’hagi delegat aquesta funció; els caps de Policia Local o els comandaments responsables als quals s’hagi delegat aquesta tasca, els caps de Protecció Civil i els responsables dels Serveis Socials municipals. També en poden sol·licitar l’activació el Cos de Mossos d’Esquadra, els Bombers i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) de la demarcació de Girona.


És una iniciativa pionera?
El servei de Dipsalut va incorporar la novetat de donar poder d’activació a l’autoritat municipal. Fins al 2010, tots els equips d’emergència psicològica que hi havia al territori eren supramunicipals. També va ser innovadora la formació en Primers Auxilis Psicològics que s’ofereix des d’aleshores als professionals dels diferents equips d’emergències de les nostres comarques.


No es produeixen duplicitats amb els altres equips com ara el del SEM?
Mai es produeixen duplicitats perquè tots els equips d’emergències psicològiques que operem a Girona –SEM, Creu Roja i Dipsalut- treballem sempre coordinats. En aquests sis anys de servei, mai hem rebut una demanda d’activació innecessària o s’ha produït una resposta disfuncional.


-La nostra societat creu que les desgràcies sempre passen a casa del veí.
Vivim immersos en una bombolla protectora que ens ofereix una falsa percepció d’invulnerabilitat, ens arribem a creure que les desgràcies passen tan sols als altres, que a nosaltres això no ens passarà mai. Quan desgraciadament aquesta bombolla esclata, estem en una situació de màxima vulnerabilitat. Aleshores, és molt important intervenir-hi ràpidament. Una bona intervenció immediata es tradueix en una millora del pronòstic, a nivell psicològic i psicopatològic, de les persones afectades en gairebé el 100% dels casos.


-La immediatesa és clau.
L’objectiu de la Psicologia d’emergències és tractar durant la primera fase de la crisi a les persones que han patit una situació amb alt potencial traumàtic, de manera que es puguin minimitzar o desactivar els danys psicològics i emocionals causats pel trauma. El nostre objectiu és oferir suport i ajuda a les persones quan més ho necessiten.


-Quin és el perfil de l’equip que encapçales?

L’equip està format per vuit persones. Totes elles tenen el grau en Psicologia, han rebut formació especialitzada i continuada en Psicologia d’emergències i són professionals amb una àmplia experiència en aquest àmbit específic de treball. Una altra de les característiques de l’equip és que està dispersat geogràficament per aconseguir una resposta més ràpida en cas que es produeixi una emergència. També podem intervenir en diverses llengües com ara el francès, l’alemany, l’anglès, el portuguès o l’italià. Cal tenir en compte que a la província de Girona arriben molts turistes. Poder comunicar-nos en el seu idioma és clau en cas de produir-se alguna emergència psicològica.

Dades de contacte

Parc de Recerca i Innovació de la UdG

Edifici Jaume Casademont

C/ Pic de Peguera, 15

La Creueta - 17003 - Girona

Tel. 972 41 47 20 - Fax. 972 41 47 30

info@dipsalut.cat

Localització